Program Teatrul Naţional Iaşi

/Program Teatrul Naţional Iaşi
Program Teatrul Naţional Iaşi 2019-04-01T19:56:13+00:00

Program Teatrul Naţional Iaşi – aprilie 2019

 

DANSUL DELHI

1, 15, 21 aprilie 2019, ora 19:00
Sala Teatru³ (Teatru la Cub)

de Ivan Vârâpaev

Regizorul RADU AFRIM, din nou pe scena Teatrului din Iaşi!

Traducere: Elvira Rîmbu
Regia: Radu Afrim
Scenografia: Cosmin Florea
Video: Andrei Cozlac
Asistent regie: Simona Ionelia Țăruș

Distribuție: Ada Lupu, Tatiana Ionesi, Dumitru Georgescu/Dan Prisacariu, Pușa Darie, Livia Iorga, Marina Munteanu

„Dansul Delhi poate fi văzut ca un spectacol format din șapte piese într-un act (cu titluri scrise înainte de fiecare piesă) însă eu nu exclud nici varianta unei singure piese în șapte acte.

Am repetat împreună cu actorii ținând cont de ambele posibilități. Uneori, la repetiții, stăteam cu toții pe malul heleșteului unei logici ademenitoare gata să intram în apa lui care-ți trece peste cap și peste mâini, deși aveam în spatele nostru o mare de posibilități.

Aceasta e o piesa despre inimă, nu despre creier. Este despre a-ți asculta bătăile inimii, tot timpul. Pentru ca aceasta e muzica pe care noi dansăm.

Poveştile lui Ivan Vârâpaev sunt spuse în buclă / în loop, destinele și cuvintele se repetă, sunt aceleași întâmplări cu alte trupuri care se învârt ca în tabloul lui Burne-Jones ‘On the whell of fortune’ și din când în când mai coboară pe insula morții pentru o moarte mai scurtă sau mai lungă.” Radu Afrim

La Teatrul Național Iași, Radu Afrim a mai montat: Dawn Way de Oleg Bogaev (2011), Visul unei nopți de vară după William Shakespeare (2012), Femeia mării după Henrik Ibsen (2014) și Măcelăria lui Iov de Fausto Paravidino (2017).

 

UN DOLCE FAR NIENTE

7 aprilie 2019, ora 19:00
Sala Teatru³ (Teatru la Cub)

după Maxim Gorki

Distribuția: Andreea Boboc, Ionuț Cornilă, Emil Coșeru, Petronela Grigorescu, Tatiana Ionesi, Ada Lupu, Cosmin Maxim, Horia Veriveș

Traducerea și adaptarea: Raluca Rădulescu. Regia: Catinca Drăgănescu. Scenografia: Ioana Pashca. Video și light design: Dan Basu. Orchestrație muzicală și sound design: Jean Victor Piloiu

Catinca Drăgănescu: Pentru mine, spectacolul ăsta este despre ignoranţă şi autosuficienţă, despre cei pe care bunăstarea şi confortul i-au prădat de valori, despre idealuri decăzute şi multă, foarte multă, inerţie.

Nişte omuleţi mici şi plicticoşi, pe alocuri amuzanţi, pe alocuri ridicoli, ȋşi petrec verile la ţară, unde speră să uite de toate problemele de peste an şi să se relaxeze ȋn confortul multelor bunuri acumulate. Au bani, au statut social, au familii şi nu au griji. Nu vor să audă despre ce se ȋntâmplă ȋn lume, nu vor să ştie de probleme, nu vor să li se ţină teorii, vor doar să se simtă bine. Numai că e de ajuns ca unul dintre ei să ȋnceapă să renunţe la aparenţe pentru ca tot ceea ce părea la ȋnceput amuzant, să devină trist, dureros şi autoreflexiv.

Mă revoltă pasivitatea şi micimea morală care ne domină. Îmi repugnă lipsa de coloană vertebrală şi laşitatea. Cred că trăim ȋntr-o lume ȋn primul rând coruptă moral, incapabilă să se regenereze ȋn absenţa unei revolte faţă de sine ȋnsăşi. Confortul, suficienţa, vieţile călduţe par a omorî conşiinţa şi simţul critic. Este o plagă şi aşa cum se ȋntreba şi Gorki, mă ȋntreb şi eu dacă artistul poate rămâne indiferent la aşa ceva, sau dacă este ȋn ȋnsăşi esenţa sa să reacţioneze, să chestioneze; nu să vindece, dar să tragă un mare semn de exclamare.
Nu ne-am propus să facem un spectacol comod, ci unul provocator, care să ridice ȋntrebări. Care să ridice şi altora ȋntrebările pe care ni le punem şi noi.

UN DOLCE FAR NIENTE este o oglindă pusă ȋn faţa noastră, spectatori şi artişti laolaltă. Ne ȋntreabă pe un ton amar şi cinic, cine suntem şi dacă ne place cine am devenit.

Catinca Drăgănescu – regizor și dramaturg

 

MARJORIE PRIME

7 aprilie 2019, ora 18:00
Sala Studio Teofil Vâlcu

de Jordan Harrison

Distribuție:
Mihaela Arsenescu Werner, Doru Aftanasiu, Livia Iorga, Dumitru Georgescu

Regia: Radu Iacoban
Scenografia: Tudor Prodan

Marjorie Prime, un spectacol – viață

Când am primit propunerea de a monta textul „Marjorie Prime” am ezitat, dar m-am și bucurat. Am ezitat deoarece, în mod normal, eu vin cu propunerile înspre directorii de teatre, nu invers, dar m-am bucurat deoarece lecturând textul, mi-am dat seama că m-a vrăjit în foarte scurt timp. Un alt motiv semnificativ de bucurie era reîntoarcerea în Iașiul care mi-a călăuzit primii pași spre teatru. Am petrecut clasa a XII-a în dulcele târg, pregătindu-mă intens pentru facultatea de actorie împreună cu Doru Aftanasiu. Și iată cum anii au trecut și acum același Doru îmi face onoarea de a juca un rol frumos în acest spectacol.

„Marjorie Prime” a fost un bun prilej de a face din nou echipă cu scenograful Tudor Prodan. Apelând la poezia spațiilor sale am încercat să realizam spectacole dragi nouă în teatre diferite din țară: Teatrul Act, Teatrul Mic, Teatrul „Maria Filotti” din Brăila sau Teatrul Clasic „Ioan Slavici” din Arad. Poposind în acest teatru, îmbibat de istorie și de oameni speciali, am avut plăcerea de a lucra cu o echipă de actori talentați, dispuși la efort și maleabili în condiițiile unui timp de repetiții relativ scurt. A existat însă disponibilitate și plăcere veritabilă de muncă, liniște în tot acest iureș care ne presa în zilele de dinainte de prima ieșire la public, iar toate aceste aspecte ne-au ajutat să devenim mai eficienți și mai limpezi în raport cu cerințele spectacolului.

Și pentru că am pomenit de spectacol, hai să vorbim un pic despre el.
„Marjorie Prime” e un spectacol cu un titlul greu de pronunțat în limba română, dar ușor de citit așa cum se prezintă în succesiunea scenică inventată de autor. Chiar dacă textul vizează un viitor nu foarte îndepărtat, mijlocele scenice sunt foarte ușor recognoscibile spectatorilor de teatru. Dialogul se vrea natural, realist, apropiat și imediat. E un teatru de poveste în care fundația e cladită pe sufletul personajelor care activează în scenă.
Actorii trasează limitele universului construit de autor și încearcă prin varietatea de stări subsumate situațiilor dramatice să conțină și să direcționeze spectatorii spre sentimente pe care uneori nu și le explică sau, mai important, pe care le-au uitat. Din acest motiv, nu e loc de artificiu sau falsitate în acest spectacol. Adevărul actorilor care construiesc povestea e același cu adevărul publicului care asistă ca un martor mut la ființarea și mai apoi la finalul spectacolului.
Asta, evident, nu înseamnă că finalul e același pentru toată lumea. Fiecare spectator își va lua cu el acasă propriul adevăr și își va trasa singur concluziile.
Nu aș îndrăzni să spun că Marjorie Prime aparține unui gen, deoarece vine din familia de dramaturgie anglo-americană care a explorat intens și valoros variațiuni multiple de expunere dramatică. Ai putea spune că este o dramedie, dar ar suna prea pretențios.
Eu îl denumesc un spectacol – viață. Cu alte cuvinte, o să vedem o poveste stranie pe care, ușor-ușor, o vom înțelege și care, sperăm noi, va emoționa. De ce? Pentru că asta îți dorești când vii la teatru. (Radu Iacoban)

 

MEMORIA APEI

2, 19, 20 aprilie 2019, ora 19:00
Sala Studio Teofil Vâlcu

Distribuţia:
Haruna Condurache, Catinca Tudose, Irina Răduțu Codreanu, Livia Iorga, Monica Bordeianu, Radu Ghilaș, Daniel Busuioc

Regia: Irina Popescu-Boieru

de Shelagh Stephenson
Traducere: Diana David
Scenografia: Rodica Arghir

Senzația mea e că piesa Memoria apei desacralizează mitul maternității pentru a-l resacraliza și restabili în final, dupa ce o judecată severă, sarcastică, nemiloasă și cinică se consumă în fața spectatorilor. Ființa judecată este mama, Vi, recent decedată, iar probele acuzării sunt însăși fiicele sale, trei surori – alte trei surori! – cu biografiile lor eșuate sau doar parțial ratate, pentru care nereușite o consideră principală vinovată pe mama disparută. Cele trei surori sunt atât acuzatorii cât și dovezile acuzării. Mama nu a fost capabilă să le educe cum trebuie, să le dea ce și-au dorit, să le înțeleagă sau să le iubească suficient.

Comportamentul personajelor demitizează drastic toate clișeele despre suferința filială în cazul pierderii unei ființe atat de importante și apropiate precum mama. Sentimentul principal care se degajă este acela că cele trei fiice sunt deranjate de acest deces, așteptat, prevăzut, pentru care totuși nu e niciodată momentul potrivit, fiindca le întrerupe de la treburile personale. Nimic nu rimează cu imaginea tradițională a durerii pierderii unei ființe dragi, nu sunt plânsete, durere mută, sfâșierea sau tandrețea amară a despărțirilor definitive. Toate acestea sunt înlocuite de remarci ironice, reproșuri tardive și în van, o răscolire indecentă a amintirilor, ca și a hainelor rămase de pe urma decedatei, o nevoie de face totul repede și eficient, decent pentru ochii comunității, dar fără regret autentic. Pare că cele trei fiice sunt cuprinse de o nevoie febrilă de a șterge toate urmele celei dispărute, de a elibera casa de amintirea femeii care le-a născut, pentru a-și putea relua liniștite vietile de care sunt atât de nemulțumite.

Și totuși… Realitatea e că sentimentele, emoțiile, suferința nu se modifică radical de-a lungul timpului. Ceea ce se transformă, și poate adesea păcăli, este manifestarea lor exterioară, exprimarea sau, dimpotrivă, refuzul exprimării lor.Exteriorizarea sentimentelor profunde a devenit de multa vreme desuetă, o suferinta afișată riscă să fie taxată drept slăbiciune de neiertat, astfel încât, din nevoia de apărare, de multe ori durerea ia forma ironiei sarcastice, iar sentimentele tradiționale, considerate depășite, îmbracă haina cinismului. Însă aceste sentimente firești, reprimate îndelung, nasc manifestări surprinzatoare.

Speranța îndreptățită de acest text e aceea a unui spectacol axat pe relațiile familiale, care spulberă clișeele dulcege ale filmelor „de familie” și ale comediei clasice, reinventând subiectul în modul cel mai viu și mai contemporan cu putință.

Irina Popescu Boieru

 

 

ANA DE HÂRTIE

2, 8 aprilie 2019, ora 19:30
Sala Uzina cu Teatru

Distribuția:
Ada Lupu, Diana Chirilă, Oana Sandu, Dumitru Năstrușnicu, Dumitru Georgescu

Text, regie, scenografie, video design: Crista Bilciu

durata: 1h 30`

„Ana e o adolescentă inadaptată, de 16 ani, dintr-o familie destrămată, şi se luptă de ceva vreme cu kilogramele. La o petrecere cu colegii de liceu, i se pune ceva în băutură şi se trezeşte a doua zi, într-o cameră străină, fără să-şi poată aminti nimic din noaptea precedentă. În urma şocului emoţional, toate complexele legate de corpul ei se transformă într-o formă galopantă de anorexie. Când îşi descoperă pasiunea pentru desen, un fel de exorcizare a fixaţiei pentru corpuri scheletice şi mâncare, Ana înțelege că însăși viața ei e o foaie albă de hârtie. Oare va învăța cum să se rescrie pe sine? Să devină o Ană nouă, fără silă și fără durere?
De ce am scris acest text? Toată viața am ținut cură de slăbire. Primul lucru pe care îl învață o fetiță este că valoarea unei femei e asociată cu înfățișarea ei. Ne-am obișnuit ca discuțiile despre femeile care au realizări importante în știință, cultură sau artă să înceapă cu dezbaterea gradului lor de atractivitate, în timp ce un bărbat e judecat mereu după caracter și fapte. Am vrut, prin acest text, să explorez lupta zilnică a identității cu imaginea. Echilibrul fragil dintre căutarea/acceptarea de sine și acceptarea de către ceilalți.” (Crista Bilciu)

Crista Bilciu este regizor de teatru și scriitoare. S-a născut în 1978 la Târgu-Mureș, unde a absolvit Facultatea de Litere a Universității „Petru Maior”, Facultatea de Regie de Teatru din cadrul Universității de Artă Teatrală din același oraș și Facultatea de Regie de Film și TV a Universității Media din București. A făcut asistență de regie la cei mai mari regizori români: Silviu Purcărete, Andrei Șerban, Alexander Hausvater, Alexandru Dabija, Bocsardi Laszlo și a fost în echipa lui Robert Wilson la spectacolul „Rinocerii”, realizat la Teatrul ”Marin Sorescu” din Craiova. A făcut câteva spectacole în teatrele din țară și peste 30 de spectacole independente în București, printre care spectacole de poezie contemporană în colaborare cu Muzeul Național al Literaturii Române și spectacolul-instalație Nostalgia 53, după Mircea Cărtărescu. A fondat compania Teatrul de Foc, o trupă de teatru-laborator care face teatru experimental. În 2011 a publicat la Cartea Românească „Poema desnuda”, volum câștigător al concursului de manuscrise al Uniunii Scriitorilor, premiat cu Premiul Național de Poezie „Mihai Eminescu” – Opera Prima, Premiul Național de Poezie Mircea Ivănescu și alte premii. A debutat ca dramaturg cu „Pe jumătate cântec”, text câștigător al concursului de dramaturgie „Gala Star” 2015, spectacol care, în regia autoarei, face parte din repertoriul Teatrului Odeon din București. De atunci a mai câștigat alte câteva premii de dramaturgie.

 

 

 

 

GUNOIERUL

2, 6, 21 aprilie 2019, ora 18:00
Sala Studio Teofil Vâlcu

Distribuţia:
Teodor Corban, Ticu Pușcașu, Anne Marie Chertic, Cosmin Maxim

Durata: 1h

Un gunoier scoate la lumină secrete aparent bine ascunse ale vieții oamenilor chiar din resturile menajere pe care aceștia le aruncă. Pornind de aici, comedia neagră crește în intensitatea de la replică la replică, întrebările și temerile personale ale fiecăruia dintre noi nu întârzie să apară.

Despre „Gunoierul”, Teodor Corban și Constantin Pușcașu, principalii creatori ai spectacolului și deținătorii rolurilor principale, afirmă că e o piesă-metaforă plină de sevă, care, deși scurtă, concentrază foarte multe idei, îndeamnă la meditație pe marginea unor probleme serioase de viață, totul oferit sub masca unui umor de bună calitate.

Un text de Mimi Brănescu
Regia și scenografia: Teodor Corban și Constantin Pușcașu

 

 

CHIRIȚA ÎN PROVINȚIE

11 aprilie 2019, ora 19:00
Sala Mare a Teatrului Național

Distribuție:
Horia Veriveș, Dumitru Năstrușnicu, Gelu Ciobotaru, Iuliana Budeanu, Irina Răduțu Codreanu, Doru Aftanasiu, Cosmin Maxim, Sorin Cimbru, Anne Marie Chertic , Diana Chirilă , Oana Sandu, Tatiana Ionesi, Livia Iorga, Alexandra Bandac, Irina Tocănel, Irina Crețu, Ion Sapdaru, Ionuț Cornilă, Daniel Busuioc, Constantin Avădanei, Dumitru Năstrușnicu, Adrian Marele, Radu Mihoc, Francisc Bucur, Lucian Valacu, Petre Sapojnic, Gabriel Anton, Ioan Ursulescu, Claudiu Mihalcea

durata: 1h 40′ (cu pauză)

de Vasile Alecsandri

Regie și decor: Ion Sapdaru; Costume: Alina Dincă Pușcașu; Muzica: Alexandru Flechtenmacher; Aranjament muzical: Marian Stârcea; Coregrafie: Oana Sandu; Pregătire muzicală: Diana Roman; Asistenți regie: Francisc Bucur, Radu Mihoc; Regia tehnică: Ioan Negru;Sufleor: Irina Crețu

Apariție specială: Calul Cato
Cu sprijinul Poliției Locale Iași

 

 

COLIVIA

12 aprilie 2019, ora 19:00
Sala Mare a Teatrului Național

Distribuţia:
Haruna Condurache, Petronela Grigorescu, Puşa Darie, Ada Lupu, Irina Răduţu Codreanu, Catinca Tudose, Brânduşa Aciobăniţei, Delu Lucaci, Ionuţ Cornilă, Călin Chirilă, Daniel Busuioc, Constantin Puşcaşu, Horia Veriveş, Emil Coşeru, Andrei Sava, Constantin Avădanei, Sorin Cimbru, Radu Homiceanu

Durata: 2h fără pauză

o comedie de Georges Feydeau

Traducere: Gabriel Avram; Regia: Cristian Hadji-Culea; Decoruri: Ştefan Caragiu; Costume: Rodica Arghir
Ilustraţie, pregătire muzicală: Dragoş Cohal

 

 

IARNA DRAGOSTEI NOASTRE

8, 9, 22, 23, 25 aprilie 2019, ora 18:00
Sala Studio Teofil Vâlcu

Distribuţia:
Mihaela Arsenescu Werner, Doina Deleanu, Adi Carauleanu, Irina Răduţu Codreanu

Acest spectacol este, de fapt, o frumoasă poveste de iarnă pentru adulţi. Un spectacol care îţi cerne în suflet, precum o fantastică ninsoare, speranţa, credinţa şi dragostea! Ar mai avea un subtitlu metaforic – Insula Iubirii. Aici, în această Casă, domină iubirea adevărată, cea care nu dispare odată cu trecerea anilor. Nimerind aici, dar deloc întâmplător, un om chinuit de singurătate şi angoase, se debarasează de tot ce este inutil şi obsedant, regăsindu-se pe sine însuşi, regăsind de fapt Iubirea. Altfel care ar fi scopul suprem al existenţei umane, dacă nu acest sentiment sublim ?! E, dacă vreţi, o lungă epistolă teatrală către Moş Crăciun, deoarece evenimentele se petrec între minunatele sărbători de iarnă, Crăciun şi Revelion.

Să nu încetăm să credem în minuni, s-ar putea ca odată şi odată să vină mult aşteptata  Iarna dragostei noastre.

Durata: 1h 50′

de Nadejda Ptuskina

Regia: Emil Gaju, scenografia: Alina Dincă Puşcaşu

 

 

 

 

 

TRĂDĂRI. HAMLET

6 aprilie 2019, ora 19:00
Sala Teatru³ (Teatru la Cub)

Distribuţia:
Georgeta Burdujan, Petru Ciubotaru, Daniel Busuioc, Andrei Sava

un spectacol de Ovidiu Lazăr

Durata: 70′

Premiera are loc în cadrul celei de-a XI-a ediții a Festivalului Internațional Shakespeare de la Craiova.

 

 

 

O SCRISOARE PIERDUTĂ

13 aprilie 2019, ora 19:00
Sala Mare a Teatrului Național

Distribuţia:
Petru Ciubotaru, Dionisie Vitcu, Irina Răduţu Codreanu, Cosmin Maxim, Teodor Corban, Constantin Puşcaşu, Doru Aftanasiu, Călin Chirilă, Ionuţ Cornilă, Constantin Avădanei, Andrei Grigore Sava, Radu Homiceanu, Horia Veriveş, Bianca Ioan,

Durata: 2h 45′ (cu pauza)

de I. L. Caragiale

Un spectacol de Mircea Cornişteanu, Costume: Rodica Arghir

 

 

 

ȚINUTURILE JOASE

20 aprilie 2019, ora 19:00
Sala Teatru³

Distribuția:
Mălina Lazăr, Ștefania Sandu, Horia Veriveș, Ionuț Cornilă, Andrei Grigore Sava, Radu Homiceanu, Alexandru Gușă, Sara Tayari, Marian Alexandru Chiculiță, Bogdan George Ionescu (percuție)

Adaptare de Mihaela Panainte după Herta Mȕller
Regia: Mihaela Panainte

Scenografia: Dan Istrate
Coregrafia: Oana Sandu

Parteneri: Goethe Institut, Centrul Cultural German Iași

„Lectura volumului de povestiri Ținuturile joase de Herta Müller mi-a adâncit convingerea fermă că primul semn al desprinderii brutale de copilărie, de un spațiu pur al existenței noastre, apare atunci când ființa noastră se izbește de cruzimea celor din jur.
Satul – Lumea, privit prin ochii copilului povestitor, este macinat de tensiuni, tristețe și moarte. Naratoarea, aflată la vârsta inocenței, plonjează în acest bastion al cruzimii, printre obiecte, gânduri, amintiri, gesturi, mărturii, dispariții, priviri, spaime și închipuiri, revelându-i-se, astfel, lumea adulților, impregnată de fiorul morții.

Scufundarea, în acest univers, reprezintă un drum inițiatic printre vise, așteptări și temeri continue, unde granița dintre realitate și imaginar dispare. Ascuțimea percepțiilor copilei o forțează pe aceasta să descopere sufletele pustiite ale locuitorilor tărâmului de jos și, drept urmare, să conștientizeze necesitatea unui refugiu într-o lume plăsmuită. Asta e singura formă de revoltă care o ajută să reziste și să supraviețuiască coșmarului realității.

Problematica memoriei, identității, absenței, efemerității, discontinuității, timpului, ambiguității, oniricului mă preocupă în mod obsesiv în toate spectacolele mele. Aceste teme se vor regăsi și în acest spectacol, montat de mine la Teatrul Național Vasile Alecsandri Iași, unde am avut șansa să întâlnesc o echipă excepțională.” (Mihaela Panainte)

 

 

 

MOARTEA UNUI ARTIST

18aprilie 2019 ora 19:00
Sala Teatru³ (Teatru la Cub)

Distribuția:
Emil Coșeru, Mihaela Arsenescu Werner, Doina Deleanu, Andrei Grigore Sava, Radu Ghilaș, Brândușa Aciobăniței, Ada Lupu, Daniel Busuioc, Radu Homiceanu

durata: 2h

de Horia Lovinescu

Regia: Irina Popescu Boieru; Scenografia: Rodica Arghir

 

 

 

TINEREŢE FĂRĂ BĂTRÂNEŢE ŞI TEATRU FĂRĂ DE MOARTE

5 aprilie 2019, ora 18:00
Sala Studio Teofil Vâlcu

Recital Petru Ciubotaru – 50 de ani de teatru

Cu participarea copiilor:
Sofia Theodora Gaţu, Tudor Teodoriu, Alexandru Horga

Scenariul, regia şi coloana sonoră: Ion Sapdaru
Scenografia: Alina Dincă Puşcaşu
Voice-over: Adi Marele, Natalia Mîndru

 

 

PIELE ȘI CER

9, 19 aprilie 2019, ora 19:00
Sala Uzina cu Teatru

Distribuție:
Petronela Grigorescu, Ionuț Cornilă, Răzvan Grosu

durata: 1h 40′ (cu pauză)

de Dimitré Dinev

Regie: Radu Ghilaș
Decor: Cătălin Târziu
Costume: Rodica Arghir
Muzică originală: Dragoș Cohal, Ionuț Todică
Video design: Andrei Cozlac

Spectacol nerecomandat persoanelor sub 18 ani