Program Teatrul Naţional Iaşi, 29 septembrie – 6 noiembrie 2022

PREMIERĂ: MICKIEWICZEMINESCU (COPRODUCȚIE)
O coproducție Teatrul „Stefan Żeromski” din Kielce (Polonia) și Teatrul Național Iași.
Proiectul internațional se desfășoară în cadrul programul „44 x Mickiewicz”, finanțat de Institutul „Adam Mickiewicz”.
Spectacol în limbile română și polonă, având la bază poezia lui Adam Mickiewicz și Mihai Eminescu.
Premiera: 29 septembrie, ora 19:00, Sala Teatru³ (intrare liberă)
Următoarele reprezentații: 2, 3, 4 octombrie (intrare liberă)
Premiera în Polonia, la Kielce, în noiembrie.

Regie: Tanja Miletić Oručević, Radu Ghilaș
Coregrafie: Oana Sandu
Distribuția: Huber Fiebig, Dumitru Georgescu, Radu Homiceanu, Livia Iorga, Lukasz Pruchniewicz, Oana Sandu, Zuzanna Wierzbińska, Aneta Wirzinkiewicz

Proiectul are ca obiectiv popularizarea operei lirice a celor doi mari poeți romantici, pe scenele de teatru din România (Teatrul Național Iași) și Polonia (Teatrul „Stefan Żeromski” din Kielce). „Vis”, „Romantism”, „Resemnare”, „Pani Twardowska”, versuri cunoscute din opera romantică a lui Mickiewicz, și „Luceafărul”, „Sara pe deal”, „Pe lângă plopii fără soț” , „La steaua” din lirica eminesciană sunt doar câteva dintre poeziile care vor putea fi auzite pe scena Naționalului ieșean, timp de patru seri.

Prin alăturarea „Baladelor și romanțelor” cu poezia lui Mihail Eminescu, cel mai mare poet romantic român, artiștii intră într-un dialog intercultural creativ. Baladele lui Mickiewicz, considerate un manifest al romantismului, reprezintă fundamentul ideilor acestei mișcări; pe de altă parte, lirica lui Eminescu marchează sfârșitului unei epoci. Suprapunerea celor două lumi poetice e menită să găsească similitudini între aceste spații culturale și ideile universale ale romantismului european, punând în evidență, în același timp, transformarea complexă a esteticii romantismului.

Durata: o oră
Intrare liberă

1984
9, 17, 18 octombrie 2022, ora 19:00

de George Orwell
o adaptare de Robert Icke și Duncan Macmillan

Regia și ilustrația muzicală: Claudiu Goga
Scenografia: Ștefan Caragiu

Distribuția: Cosmin Maxim, Constantin Pușcașu, Ada Lupu, Călin Chirilă, Ionuț Cornilă, Petronela Grigorescu, Adi Carauleanu, Horia Veriveș, Andreea Boboc, Diana Roman, Sara Niță / Adela Obadă

CEVA CU TĂIȚEI
10 octombrie 2022, ora 18:00
Sala Sala Studio Teofil Vâlcu

Piesă câștigătoare a concursului de dramaturgie LECTURI³

Autor: Marilena Dumitrescu
Regia: Irina Popescu-Boieru
Scenografia: Axenti Marfa

Distribuția: Catinca Tudose, Daniel Busuioc, Haruna Condurache, Radu Ghilaș, Irina Răduțu Codreanu, Mălina Lazăr, Constantin Avădanei, Radu Homiceanu

Durata: 1h 25 min.

Foto: Constantin Dimitriu

„Comedie cu unele accente atroce, cu toate că își declară dintru început apartenența la teatrul absurdului, piesa Ceva cu tăiței are multe legături și cu genul suprarealist, cele două curente fiind oarecum vecine și prietene. Personajele sale, contemporane, ba chiar aș spune că uneori înspăimântător de actuale, traversează situațiile insolite ale textului cu uimire sau umor tăios, cu uluială filozofică sau patimă epicureană.
O situație neașteptată metamorfozează cuplul central al piesei în demiurgi ai propriei lumi, în prima etapă, devenind ulterior transformatori universali, cu puteri nelimitate. Dar nu aceasta este miza principală a spectacolului, nu, ci nemernicia măruntă, promiscuitatea acceptată, indiferența letală, ipocrizia dulceagă sau ura nedisimulată ce caracterizează relațiile dintre personajele piesei.
Analizând, nu în profunzime, ci cu tehnica evantaiului larg deschis, o gama întreagă de situații și aspecte ale realității prezente (și nu doar!), textul poate contraria sau chiar revolta, atunci când receptorii săi nu se arată suficient de dispuși să se privească prin lentila măritoare a teatrului. Însa cei ce sunt gata să accepte provocarea și să intre în joc, vor găsi, în egală măsura, suficiente motive de râs și de meditație. ” (Irina Popescu-Boieru)

OAMENI SINGURATICI
11 octombrie, 3, 4 noiembrie 2022, ora 19:00
Sala Sala Teatru (Teatru la Cub)

SPUNE CEVA, FRATE!
13, 21 octombrie 2022, ora 19:30
Sala Sala Uzina cu Teatru

TREI PIESE TRISTE
14 octombrie 2022, ora 19:00
Sala Sala Teatru (Teatru la Cub)

după Maurice Maeterlinck
Scenariul și regia: Radu Afrim
Scenografia: Cosmin Florea (Premiul pentru cea mai bună scenografie, UNITER 2022)
Video: Andrei Cozlac

Coregrafia: Radu Alexandru

Distribuția: Ada Lupu, Pușa Darie, Emil Coșeru, Ionuț Cornilă, Horia Veriveș, Diana Roman, Livia Iorga, Răzvan Conțu, Diana Raluca Amitroaie, Diana Vieru, Alexandra Azoiței, Ioana Fuciuc, Mălina Lazăr, Georgiana Zmău

Durata: 1h 45 min.

NĂPASTA (…ȘI ERA PĂDUREA SINGURĂ…)
15, 27 octombrie 2022, ora 19:30
Sala Sala Uzina cu Teatru

autor: I.L. Caragiale
un spectacol de Adi Carauleanu
 
Distribuție: Călin Chirilă, Emil Coșeru, Diana Chirilă, Andrei Grigore Sava, Adi Carauleanu, Florentin Hrițcu, Nicolae Andonesei

Durata: 1 h 30 min.

„Trăim vremuri de grea cumpănă! Nori… de frică acoperă încet, încet  Lumea! Oamenii privesc neputincioși… prezentul și viitorul! Acțiunea piesei noastre este… în trecut. Oare? Mi-am dat seama, îngrozit, că toate personajele Marelui Caragiale, reacționează… din frică: Dragomir, (Călin Chirilă, probabil cel mai bun în acest rol, din ce am văzut eu până acum), ucide din dragoste și trăiește cu groază în suflet, atâția ani, sperând că nu va fi descoperit. FRICA! Anca își sacrifică viața, trăind cu ucigașul soțului ei, în înfrigurata speranță… că-l va demasca! Câtă TEAMĂ are femeia asta în…determinarea sa?! (Diana Chirilă dovedește cu acest rol că este o importantă actriță a TNI). Aflat la început de carieră, Andrei Grigore Sava trăiește prin personajul Gheorghe, iluzia… zadarnicei povești de dragoste. Teama îl acoperă (în speranța cuceririi Ancăi), în viața lui măruntă. Probabil și când merge la școală (învațător fiind), bănuiește că doi-trei dintre elevii lui îi știu frământările și, probabil, sunt și mai deștepți ca el! FRICA!
Frica ocnașului ION… e determinantă! Lui îi este frică de … Dracu’! De fapt, de răul din Om! Nu știu ce vor face personajele în viata lor viitoare! Cum vor trăi, cum vor suporta, cum vor înțelege! Dar știu ca Ion (Emil Coșeru, cu totul și cu totul altfel în ocnaşul-nebun) va fi împăcat cu lumea asta plină de… nori! FRICA GUVERNEAZĂ OMENIREA!!!” Adi Carauleanu

MEMORIA APEI
16 octombrie 2022, ora 18:00
Sala Sala Studio Teofil Vâlcu

LECTURI LA CUB
20 octombrie 2022, ora 17:00
Sala Sala Teatru (Teatru la Cub)
intrare liberă

GABRIEL
25 octombrie 2022, ora 19:30
Sala Sala Uzina cu Teatru

SINDROMUL QUIJOTE
28 octombrie 2022, ora 18:00
Sala Sala Studio Teofil Vâlcu

MASAJ
29, 30 octombrie 2022, ora 19:00
Sala Sala Teatru (Teatru la Cub)

ANTONIN ARTAUD. FAMILIA CENCI
6 noiembrie 2022, ora 19:00
Sala Sala Mare a Teatrului Național

după Shelley și Stendhal
regie: Silviu Purcărete
scenografie: Dragoș Buhagiar

Distribuție: Călin Chirilă, Doru Aftanasiu, Ionuț Cornilă, Haruna Condurache, Mălina Lazăr, Ada Lupu, Horia Veriveș, Petronela Grigorescu, Pușa Darie, Diana Roman, Radu Ghilaș, Andrei Sava, Diana Chirilă, Dumitru Năstrușnicu , Valentin Mocanu, Constantin Grigorescu, Fabian Toderică, George Gușuleac, Flavius Grușcă, Marian Stavarachi, Ionuț Cozma, Cosmin Puțanu, Robert Agape, Marian Chiculiță

Durata: 2h 10 min.

„Decizia lui Silviu Purcarete de a monta Cenci în traducerea mea de atunci capătă pentru mine sensul timpului regăsit, le temps retrouvé. Artaud la început și capăt de viață.
Cenci e piesa unui sfâșiat. E eșecul unui Icar…și mare satisfacție îmi produce apariția ei neașteptată pe scena ieșeana. Uitată altundeva, aici ea reînvie. Gest reparator unic.
Cenci e și mărturia unei pasiuni, aceea a lui Artaud pentru imprevizibila actriță româncă Génica Athanasiou, careia îi atribuise rolul protagonistei. Și ea poate fi mulțumită aflând vestea că vorbele lansate odinioară cu teroare pe o scena pariziană răsună un secol mai tîrziu pe o scenă din țara-i de origine. ” (George Banu)

Intriga piesei este plasată în Italia secolului al XVI-lea lea, având în centru istoria sângeroasă a familiei Cenci; o tragedie în 4 acte, care expune brutal tortura și tirania la care își supune copiii crudul conte Francesco Cenci și complotul la care participă Beatrice Cenci, fiica abuzată a nobilului, uneltire care duce, inevitabil, la un deznodământ tragic.

Antonin Artaud (n. 4 septembrie 1896 – d. 4 martie 1948), dramaturg francez, poet, actor și regizor, este unul dintre cei mai importanți teoreticieni ai teatrului contemporan. Piesa lui Artaud, inspirată de operele lui Shelley și Stendhal, urmează îndeaproape direcțiile pe care le-a fundamentat în Teatrul Cruzimii, o inovație revoluționară care combină gestul, cuvântul, mișcarea cu tematica violenței. Prin acest limbaj al cruzimii, Artaud își propune să șocheze audiența, să o facă martora unei hiper-realități care să producă întoarcerea la punctul zero al ființei.