Program Teatrul Naţional Iaşi

/Program Teatrul Naţional Iaşi
Program Teatrul Naţional Iaşi 2018-11-30T20:26:52+00:00

Program Teatrul Naţional Iaşi – decembrie 2018

 

MEMORIA APEI

7, 8 decembrie 2018, 7 ianuarie 2019, ora 19:00
Sala Studio Teofil Vâlcu

Distribuţia:
Haruna Condurache, Catinca Tudose, Irina Răduțu Codreanu, Livia Iorga, Monica Bordeianu, Radu Ghilaș, Daniel Busuioc

Regia: Irina Popescu-Boieru

de Shelagh Stephenson
Traducere: Diana David
Scenografia: Rodica Arghir

Senzația mea e că piesa Memoria apei desacralizează mitul maternității pentru a-l resacraliza și restabili în final, dupa ce o judecată severă, sarcastică, nemiloasă și cinică se consumă în fața spectatorilor. Ființa judecată este mama, Vi, recent decedată, iar probele acuzării sunt însăși fiicele sale, trei surori – alte trei surori! – cu biografiile lor eșuate sau doar parțial ratate, pentru care nereușite o consideră principală vinovată pe mama disparută. Cele trei surori sunt atât acuzatorii cât și dovezile acuzării. Mama nu a fost capabilă să le educe cum trebuie, să le dea ce și-au dorit, să le înțeleagă sau să le iubească suficient.

Comportamentul personajelor demitizează drastic toate clișeele despre suferința filială în cazul pierderii unei ființe atat de importante și apropiate precum mama. Sentimentul principal care se degajă este acela că cele trei fiice sunt deranjate de acest deces, așteptat, prevăzut, pentru care totuși nu e niciodată momentul potrivit, fiindca le întrerupe de la treburile personale. Nimic nu rimează cu imaginea tradițională a durerii pierderii unei ființe dragi, nu sunt plânsete, durere mută, sfâșierea sau tandrețea amară a despărțirilor definitive. Toate acestea sunt înlocuite de remarci ironice, reproșuri tardive și în van, o răscolire indecentă a amintirilor, ca și a hainelor rămase de pe urma decedatei, o nevoie de face totul repede și eficient, decent pentru ochii comunității, dar fără regret autentic. Pare că cele trei fiice sunt cuprinse de o nevoie febrilă de a șterge toate urmele celei dispărute, de a elibera casa de amintirea femeii care le-a născut, pentru a-și putea relua liniștite vietile de care sunt atât de nemulțumite.

Și totuși… Realitatea e că sentimentele, emoțiile, suferința nu se modifică radical de-a lungul timpului. Ceea ce se transformă, și poate adesea păcăli, este manifestarea lor exterioară, exprimarea sau, dimpotrivă, refuzul exprimării lor.Exteriorizarea sentimentelor profunde a devenit de multa vreme desuetă, o suferinta afișată riscă să fie taxată drept slăbiciune de neiertat, astfel încât, din nevoia de apărare, de multe ori durerea ia forma ironiei sarcastice, iar sentimentele tradiționale, considerate depășite, îmbracă haina cinismului. Însă aceste sentimente firești, reprimate îndelung, nasc manifestări surprinzatoare.

Speranța îndreptățită de acest text e aceea a unui spectacol axat pe relațiile familiale, care spulberă clișeele dulcege ale filmelor „de familie” și ale comediei clasice, reinventând subiectul în modul cel mai viu și mai contemporan cu putință.

Irina Popescu Boieru

 

 

ANA DE HÂRTIE

9 decembrie 2018 2018, ora 19:30
Sala Uzina cu Teatru

Distribuția:
Ada Lupu, Diana Chirilă, Oana Sandu, Dumitru Năstrușnicu, Dumitru Georgescu

Text, regie, scenografie, video design: Crista Bilciu

durata: 1h 30`

„Ana e o adolescentă inadaptată, de 16 ani, dintr-o familie destrămată, şi se luptă de ceva vreme cu kilogramele. La o petrecere cu colegii de liceu, i se pune ceva în băutură şi se trezeşte a doua zi, într-o cameră străină, fără să-şi poată aminti nimic din noaptea precedentă. În urma şocului emoţional, toate complexele legate de corpul ei se transformă într-o formă galopantă de anorexie. Când îşi descoperă pasiunea pentru desen, un fel de exorcizare a fixaţiei pentru corpuri scheletice şi mâncare, Ana înțelege că însăși viața ei e o foaie albă de hârtie. Oare va învăța cum să se rescrie pe sine? Să devină o Ană nouă, fără silă și fără durere?
De ce am scris acest text? Toată viața am ținut cură de slăbire. Primul lucru pe care îl învață o fetiță este că valoarea unei femei e asociată cu înfățișarea ei. Ne-am obișnuit ca discuțiile despre femeile care au realizări importante în știință, cultură sau artă să înceapă cu dezbaterea gradului lor de atractivitate, în timp ce un bărbat e judecat mereu după caracter și fapte. Am vrut, prin acest text, să explorez lupta zilnică a identității cu imaginea. Echilibrul fragil dintre căutarea/acceptarea de sine și acceptarea de către ceilalți.” (Crista Bilciu)

Crista Bilciu este regizor de teatru și scriitoare. S-a născut în 1978 la Târgu-Mureș, unde a absolvit Facultatea de Litere a Universității „Petru Maior”, Facultatea de Regie de Teatru din cadrul Universității de Artă Teatrală din același oraș și Facultatea de Regie de Film și TV a Universității Media din București. A făcut asistență de regie la cei mai mari regizori români: Silviu Purcărete, Andrei Șerban, Alexander Hausvater, Alexandru Dabija, Bocsardi Laszlo și a fost în echipa lui Robert Wilson la spectacolul „Rinocerii”, realizat la Teatrul ”Marin Sorescu” din Craiova. A făcut câteva spectacole în teatrele din țară și peste 30 de spectacole independente în București, printre care spectacole de poezie contemporană în colaborare cu Muzeul Național al Literaturii Române și spectacolul-instalație Nostalgia 53, după Mircea Cărtărescu. A fondat compania Teatrul de Foc, o trupă de teatru-laborator care face teatru experimental. În 2011 a publicat la Cartea Românească „Poema desnuda”, volum câștigător al concursului de manuscrise al Uniunii Scriitorilor, premiat cu Premiul Național de Poezie „Mihai Eminescu” – Opera Prima, Premiul Național de Poezie Mircea Ivănescu și alte premii. A debutat ca dramaturg cu „Pe jumătate cântec”, text câștigător al concursului de dramaturgie „Gala Star” 2015, spectacol care, în regia autoarei, face parte din repertoriul Teatrului Odeon din București. De atunci a mai câștigat alte câteva premii de dramaturgie.

 

 

GABRIEL

15 decembrie 2018, ora 18:00
Sala Studio Teofil Vâlcu

un spectacol de Dumitru Georgescu

One man show cu Dumitru Georgescu, câștigătorul Premiului pentru Cel mai bun actor la Gala Tânărului Actor ”HOP”, Costinești – 2013

„Într-o lume în care oamenii nu au timp, sunt mereu grăbiţi, mereu întârzie undeva . . . eu vreau să visez. Pur şi simplu. Nu mai vreau să vomit cuvinte. Nu sunt un superErou . . . nu vreau să fiu un superErou.”

 

 

 

 

GUNOIERUL

29 decembrie 2018, ora 18:00
Sala Studio Teofil Vâlcu

Distribuţia:
Teodor Corban, Ticu Pușcașu, Anne Marie Chertic, Cosmin Maxim

Durata: 1h

Un gunoier scoate la lumină secrete aparent bine ascunse ale vieții oamenilor chiar din resturile menajere pe care aceștia le aruncă. Pornind de aici, comedia neagră crește în intensitatea de la replică la replică, întrebările și temerile personale ale fiecăruia dintre noi nu întârzie să apară.

Despre „Gunoierul”, Teodor Corban și Constantin Pușcașu, principalii creatori ai spectacolului și deținătorii rolurilor principale, afirmă că e o piesă-metaforă plină de sevă, care, deși scurtă, concentrază foarte multe idei, îndeamnă la meditație pe marginea unor probleme serioase de viață, totul oferit sub masca unui umor de bună calitate.

Un text de Mimi Brănescu
Regia și scenografia: Teodor Corban și Constantin Pușcașu

 

ȚINUTURILE JOASE

5 ianuarie 2019, ora 19:00
Sala Teatru³

Distribuția:
Mălina Lazăr, Ștefania Sandu, Horia Veriveș, Ionuț Cornilă, Andrei Grigore Sava, Radu Homiceanu, Alexandru Gușă, Sara Tayari, Marian Alexandru Chiculiță, Bogdan George Ionescu (percuție)

Adaptare de Mihaela Panainte după Herta Mȕller
Regia: Mihaela Panainte

Scenografia: Dan Istrate
Coregrafia: Oana Sandu

Parteneri: Goethe Institut, Centrul Cultural German Iași

„Lectura volumului de povestiri Ținuturile joase de Herta Müller mi-a adâncit convingerea fermă că primul semn al desprinderii brutale de copilărie, de un spațiu pur al existenței noastre, apare atunci când ființa noastră se izbește de cruzimea celor din jur.
Satul – Lumea, privit prin ochii copilului povestitor, este macinat de tensiuni, tristețe și moarte. Naratoarea, aflată la vârsta inocenței, plonjează în acest bastion al cruzimii, printre obiecte, gânduri, amintiri, gesturi, mărturii, dispariții, priviri, spaime și închipuiri, revelându-i-se, astfel, lumea adulților, impregnată de fiorul morții.

Scufundarea, în acest univers, reprezintă un drum inițiatic printre vise, așteptări și temeri continue, unde granița dintre realitate și imaginar dispare. Ascuțimea percepțiilor copilei o forțează pe aceasta să descopere sufletele pustiite ale locuitorilor tărâmului de jos și, drept urmare, să conștientizeze necesitatea unui refugiu într-o lume plăsmuită. Asta e singura formă de revoltă care o ajută să reziste și să supraviețuiască coșmarului realității.

Problematica memoriei, identității, absenței, efemerității, discontinuității, timpului, ambiguității, oniricului mă preocupă în mod obsesiv în toate spectacolele mele. Aceste teme se vor regăsi și în acest spectacol, montat de mine la Teatrul Național Vasile Alecsandri Iași, unde am avut șansa să întâlnesc o echipă excepțională.” (Mihaela Panainte)

 

 

POVESTEA PĂSĂRII FĂRĂ CUIB

14 decembrie 2018, ora 19:30
Sala Sala Uzina cu Teatru

Distribuția: Ada Lupu

Ada Lupu este câștigătoarea Premiul I pentru Dramaturgie – Monodrama pentru piesa de teatru „Povestea păsării fără cuib”, în cadrul Festivalului Internațional al Recitalurilor Dramatice „Valentin Silvestru”2016.

Durata: 1h 10′

Regia: Iris Spiridon
Concept scenografic și univers sonor: Iris Spiridon și Ada Lupu

 

CHIRIȚA ÎN PROVINȚIE

21 decembrie 2018, ora 19:00
Sala Mare a Teatrului Național

Distribuție:
Horia Veriveș, Dumitru Năstrușnicu, Gelu Ciobotaru, Iuliana Budeanu, Irina Răduțu Codreanu, Doru Aftanasiu, Cosmin Maxim, Sorin Cimbru, Anne Marie Chertic , Diana Chirilă , Oana Sandu, Tatiana Ionesi, Livia Iorga, Alexandra Bandac, Irina Tocănel, Irina Crețu, Ion Sapdaru, Ionuț Cornilă, Daniel Busuioc, Constantin Avădanei, Dumitru Năstrușnicu, Adrian Marele, Radu Mihoc, Francisc Bucur, Lucian Valacu, Petre Sapojnic, Gabriel Anton, Ioan Ursulescu, Claudiu Mihalcea

durata: 1h 40′ (cu pauză)

de Vasile Alecsandri

Regie și decor: Ion Sapdaru; Costume: Alina Dincă Pușcașu; Muzica: Alexandru Flechtenmacher; Aranjament muzical: Marian Stârcea; Coregrafie: Oana Sandu; Pregătire muzicală: Diana Roman; Asistenți regie: Francisc Bucur, Radu Mihoc; Regia tehnică: Ioan Negru;Sufleor: Irina Crețu

Apariție specială: Calul Cato
Cu sprijinul Poliției Locale Iași

 

 

IARNA DRAGOSTEI NOASTRE

28 decembrie 2018, ora 18:00
Sala Studio Teofil Vâlcu

Distribuţia:
Mihaela Arsenescu Werner, Doina Deleanu, Adi Carauleanu, Irina Răduţu Codreanu

Acest spectacol este, de fapt, o frumoasă poveste de iarnă pentru adulţi. Un spectacol care îţi cerne în suflet, precum o fantastică ninsoare, speranţa, credinţa şi dragostea! Ar mai avea un subtitlu metaforic – Insula Iubirii. Aici, în această Casă, domină iubirea adevărată, cea care nu dispare odată cu trecerea anilor. Nimerind aici, dar deloc întâmplător, un om chinuit de singurătate şi angoase, se debarasează de tot ce este inutil şi obsedant, regăsindu-se pe sine însuşi, regăsind de fapt Iubirea. Altfel care ar fi scopul suprem al existenţei umane, dacă nu acest sentiment sublim ?! E, dacă vreţi, o lungă epistolă teatrală către Moş Crăciun, deoarece evenimentele se petrec între minunatele sărbători de iarnă, Crăciun şi Revelion.

Să nu încetăm să credem în minuni, s-ar putea ca odată şi odată să vină mult aşteptata  Iarna dragostei noastre.

Durata: 1h 50′

de Nadejda Ptuskina

Regia: Emil Gaju, scenografia: Alina Dincă Puşcaşu

 

 

 

 

MOARTEA UNUI COMIS-VOIAJOR

16 decembrie 2018, ora 19:00
Sala Mare a Teatrului Național

Distribuţia:
Adi Carauleanu, Doina Deleanu, Cosmin Maxim, Ionuț Cornilă, Constantin Pușcașu, Horia Veriveș, Dumitru Năstrușnicu, Petronela Grigorescu, Andreea Boboc, Doru Aftanasiu, Livia Iorga, Irina Răduțu Codreanu, Brândușa Aciobăniței

Regia: Claudiu Goga

Durata: 2h, 15′ (cu pauză)

de Arthur Miller
regia: Claudiu Goga
scenografia: Lia Dogaru
video design: Lucian Matei

Actorul Adi Carauleanu, societar al Teatrului Național ieșean, joacă rolul principal. Willy Loman, protagonistul piesei, este un comis-voiajor care, după o viață de căutare a visului american, este concediat. Din acest punct, viața sa e dată peste cap: pierde respectul celor din jur, încrederea familiei, propria viață, în final.

„Willy Loman a venit la mine pe ascuns, furișându-se, urmărindu-mă ciudat, analizându-mă și punându-și întrebări. Știa el ce știa. Omul Adi Carauleanu nu are nimic în comun cu acest personaj, exceptând iubirea totală, necondiționată pentru oameni. Înțelegând asta, s-a îndreptat spre actorul Adi Carauleanu. Să vedem ce a ieșit!” (Adi Carauleanu)

 

TEATRU DE RĂZBOI

1, 2 decembrie 2018, 6 ianuarie 2019, ora 19:00
Sala Mare a Teatrului Național

Distribuție:
Constantin Pușcașu, Radu Ghilaș, Ionuț Cornilă, Andrei Sava, Pușa Darie, Andreea Boboc, Livia Iorga, Mădălin Marius Munteanu, Diana Chirilă, Dumitru Năstrușnicu, Adi Carauleanu, Radu Homiceanu, Oana Sandu, Doru Aftanasiu, Brândușa Aciobăniței, Irina Răduțu Codreanu, Cosmin Maxim, Horia Verveș, Petronela Grigorescu, Haruna Condurache, Diana Roman, Dumitru Năstrușnicu

Durata: 2h, 10′

Scenariul: Florin Lăzărescu, Lucian Dan Teodorovici, Cristian Hadji-Culea

Regie: Cristian Hadji-Culea
Decor: Dragoș Buhagiar
Costume: Rodica Arghir
Coregrafie: Attila Bordás
Muzica: Cári Tibor
Video-proiecție: Andrei Cozlac
Asistent regie: Irina Crețu

Cristian Hadji-Culea:
„Ca urmare a dezastrelor militare din 1916, a ocupării a trei sferturi din teritoriul României de către militarii Puterilor Centrale, Iașii s-au pomenit transformați în capitală vremelnică, de facto, a cât mai rămăsese din țară. Curtea Regală, Guvernul, Parlamentul au fost mutate la Iași. Teatrul Național s-a găsit în mijlocul acestor schimbări. În teatru jucau pe rând trupele Naționalelor din Iași, București și Craiova, în teatru s-a mutat Parlamentul și a ținut ședințele, în teatru cânta Enescu…Odată cu venirea a sute de mii de refugiați, a marilor unități românești și rusești, orașul s-a scufundat în nenorociri: foamete, frig, tifos. Miracolul e că în toată această cascadă de nenorociri apare, rodește și se împlinește Marea Unire a românilor din 1918. Speranța trăiește în oameni, se rostește în Parlament și duce la construcția noii Românii.”

 

PIELE ȘI CER

7 decembrie 2018, ora 19:00
Sala Uzina cu Teatru

Distribuție:
Petronela Grigorescu, Ionuț Cornilă, Răzvan Grosu

durata: 1h 40′ (cu pauză)

de Dimitré Dinev

Regie: Radu Ghilaș
Decor: Cătălin Târziu
Costume: Rodica Arghir
Muzică originală: Dragoș Cohal, Ionuț Todică
Video design: Andrei Cozlac

Spectacol nerecomandat persoanelor sub 18 ani

 

MARJORIE PRIME

22, 27 decembrie 2018, ora 18:00
Sala Studio Teofil Vâlcu

de Jordan Harrison

Distribuție:
Mihaela Arsenescu Werner, Doru Aftanasiu, Livia Iorga, Dumitru Georgescu

Regia: Radu Iacoban
Scenografia: Tudor Prodan

 

UN DOLCE FAR NIENTE

23 decembrie 2018, ora 19:00
Sala Teatru³ (Teatru la Cub)

după Maxim Gorki

Distribuție:
Ada Lupu, Andreea Boboc, Petronela Grigorescu, Tatiana Ionesi, Ionuț Cornilă, Horia Veriveș, Cosmin Maxim, Emil Coșeru

Traducerea și adaptarea de Raluca Rădulescu

Regia: Catinca Drăgănescu
Scenografia: Ioana Pashca
Vvdeo și light-design: Dan Basu

 

SFATUL ȚĂRII

30 decembrie 2018, ora 19:00
Sala Teatru³ (Teatru la Cub)